Sunday, April 12, 2020

Review HLK-RM04 Wifi module en draadloze aansturing


Ik was helemaal verkocht nadat ik begin dit jaar via VVSCapella een mooie en goede voorstelling had gezien van hoe je een montering van op afstand kan bedienen. Na de uiteenzetting kwam ik in contact met enkele leden die toelichting gaven bij een goedkope wifi oplossing.

Enkele dagen later nam ik de beslissing voor de aanschaf van een HLK RM04 wifimodule.


Het coronavirus gooide roet in het eten want het pakje werd pas eind maart geleverd. Er werd een adapter met amerikaanse stekker geleverd en een soortgelijke had ik niet direct liggen; deze werd dan online bijbesteld. Eenmaal de module onder stroom stond bleek dat ik geen connectie kon maken met de DB9(f) stekker van mijn montering. Dus opnieuw een bestelling gemaakt en nu van een DB9(m) kabel. Eenmaal alle stekkers en kabels in mijn bezit begon het installatie werk.

Mijn startpunt begint met input van VVScapella, dat een en ander op astroforum hebben gezet: https://www.astroforum.nl/forum/instrumenten/zelfbouw-atm/13h98595-draadloze-goto-met-skysafari-dat-kan-je-zelf

Connectie werd eerst gemaakt met mijn iphone. Hiervoor diende ik wel mijn simkaart en mijn thuiswifi uit te schakelen. Daarna deed ik dit over op met mijn Ipad. Het duurt wel even voor er connectie kan gemaakt worden maar eenmaal dat dit lukt kan ik naar het IP adres gaan. Daar dien ik de gegevens aan te passen voor mijn skywatchter montering en specifiek voor de synscan v4 :
- NetMode:WiFi(AP)-SERIAL(WiFi als Access Point)
- IP Address: 192.168.11.254 (check dit even via je wifi network)
- Subnet mask: 255.255.255.0
- Serial configure: 9600,8,n,1 (9600 baud, 8 databits, no parity, 1 stopbit)
- Network Mode: Server
- Local/Remote Port Number: 8000 (of een andere, zolang altijd dezelfde wordt gebruikt)

Nu was het tijd voor het grote werk en werd de synscnan ingeschakeld en werd de synscan via de DB9(m) kabel aan de HLK RM04 module gekoppeld. Maar wat dien ik nu eigenlijk te koppelen?

Aanschaf van mobiele planetaria programma’s?
Juist ja, ik moet een connectie maken via software om van daaruit mijn montering te sturen. Ik koos voor Stellarium Mobile Plus App. Deze betalende App heeft enerzijds de mogelijkheid om connectie te maken met mijn montering en anderzijds heb ik ervaring via de Stellarium PC versie. Na installatie van de app wordt de HLK-RM04 module werd onder stroom gezet, de wifi werd gevonden en gelinkt, de synscan ingeschakeld, de app gestart en ….. niets. 


Kabels en kabels... het was toch draadloos?
Opnieuw dien ik alles door te nemen maar zonder succes. Ik had wel al ergens gelezen dat er mogelijks geknutseld moest worden maar via VVSCapella had men aangegeven dat dit niet nodig was voor de Synscan. Dan maar veder lezen en zo kwam ik terecht bij https://www.webastro.net/forums/topic/135021-piloter-sa-monture-en-wifi-pour-moins-de-10%E2%82%AC/

Deze info gaf aan dat er toch moest geknustseld worden. Ik download daarom eerst de handleiding van mijn synscan en zocht naar details van de DB9 schakeling. Uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat de DB9(f) stekkers volgens figuur 1 met elkaar verbonden dienen te worden. 

Ik overweeg het op te geven en neem nog één poging om de verbinding te maken met een zelf bewerkte 1,5mm draad. De module werd onder stroom gezet, de wifi werd gevonden en gelinkt, de synscan ingeschakeld, beide apps gestart en ….. jawel beide apps geven direct door dat ze geconnecteerd zijn.

Via mijn Ipad slaag ik er alsdus in om op afstand en dus draadloos mijn montering aan te sturen. Een geweldige ervaring en het geeft ook een enorme voldoening na zoveel trial and error.